close
تبلیغات در اینترنت
احکام روزه 2

مســــــجــد ســـیدالشــــــهـــــــدا
  نيت:   لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند يا مثلا بگويد روزهمی‌گيرم بلكه همين‌قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تامغرب، كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام ندهد، كافى است و براى آن كه يقينكند تمام اين مدت را روزه بوده، بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى همبعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل می‌كند خوددارى نمايد. انسان می‌تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه‌ی فرداى آن نيت كند اما بهتر است كه شب اول ماه نيت روزه‌ی همه…
قالب وبلاگ آپلود عکس

درباره ي سايت


ما یعنی نوجوانان مسجد سید الشهداء رباط کریم سعی داریم تا تمامی فعالیت هایی که در مسجد اتفاق می افتد در این وبلاگ جمع اوری کنیم و برای شما به نمایش بگذاریم. همشهری های محترم و علاقه مندان به وبلاگ نویسی می توانند در این وبلاگ عضو شده و برای ما مطلب بفرستند.
نويسندگان
محمدرضا کریمی ارسالی: 17
آرش نقیبی ارسالی: 2
چت باكس

نام :
وب :
پیام :
2+3=:
(Refresh)
امکانات وب



ذکر روزهای هفتهآیه قرآن تصادفی

کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ




RSS


POWERED BY
rozblog.COM

پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت مســــــجــد ســـیدالشــــــهـــــــدا خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







 

نيت:

 

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند يا مثلا بگويد روزهمی‌گيرم بلكه همين‌قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تامغرب، كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام ندهد، كافى است و براى آن كه يقينكند تمام اين مدت را روزه بوده، بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى همبعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل می‌كند خوددارى نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

انسان می‌تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه‌ی فرداى آن نيت كند اما بهتر است كه شب اول ماه نيت روزه‌ی همه ماه را بنمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح، هر وقت نيت روزه فردا را بكند اشكال ندارد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

وقت نيت روزه مستحبى از اول شب است تا موقعى كه به اندازه نيت كردن به مغربوقت مانده باشد، يعنی اگر تا آن موقع كارى كه روزه را باطل می‌كند انجامنداده باشد و نيت روزه مستحبى كند، روزه او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه پيش از اذان صبح بدون نيت روزه خوابيده است، اگر پيش از ظهر بيدارشود و نيت كند، روزه او صحيح است چه روزه او واجب باشد چه مستحب، و اگر بعداز ظهر بيدار شود، نمی‌تواند نيت روزه واجب نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر بخواهد غير روزه رمضان، روزه ديگرى بگيرد بايد آن را معين نمايد، مثلانيت كند كه روزه قضا يا روزه نذر می‌گيرم، ولى در ماه رمضان لازم نيست نيتكند كه روزه ماه رمضان می‌گيرم، بلكه اگر نداند ماه رمضان است، يا فراموشنمايد و روزه ديگرى را نيت كند، روزه ماه رمضان حساب می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر بداند ماه رمضان است و عمدا نيت روزه غير رمضان كند، نه روزه رمضان حساب می‌شود و نه روزه‌اى كه قصد كرده است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر مثلا به نيّت روز اول ماه، روزه بگيرد، بعد بفهمد روز دوم يا سوم بوده، روزه او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بی‌هوش شود و در بين روز به هوش آيد، بنابراحتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام نمايد و اگر تمام نكرد،قضاى آن رابجا آورد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بخوابد و بعد از مغرب بيدار شود، روزه‌اش صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است و پيش از ظهر متوجه شود، چنانچهكارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، بايد نيت كند و روزه اوصحيح است و اگر كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام داده باشد، يا بعدازظهرمتوجه شود كه ماه رمضان است، روزه او باطل می‏باشد ولى بايد تا مغرب كارىكه روزه را باطل می‌كند انجام ندهد و بعد از ماه رمضان هم روزه آن روز راقضا نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود، بايد روزه بگيرد، واگر بعد از اذان بالغ شود، روزه آن روز بر او واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه روزه قضا يا روزه واجب ديگرى برعهده‌ی خويش دارد، نمی‌تواند روزهمستحبى بگيرد و چنانچه فراموش كند و روزه مستحب بگيرد، در صورتى كه پيش ازظهر يادش بيايد، روزه مستحبى او به هم می‌خورد و می‌تواند نيت خود را بهروزه واجب برگرداند و اگر بعد از ظهر متوجه شود، روزه او باطل است و اگربعد از مغرب يادش بيايد روزه‏اش صحيح است، اگر چه بی‌اشكال نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر غير از روزه ماه رمضان، روزه معين ديگرى بر انسان واجب باشد، مثلا نذركرده باشد كه روز معينى را روزه بگيرد، چنانچه عمدا تا اذان صبح نيت نكندروزه‏اش باطل است و اگر نداند كه روزه آن روز بر او واجب است يا فراموش كندو پيش از ظهر يادش بيايد، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام ندادهباشد، روزه او صحيح و گرنه باطل می‌باشد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر براى روزه واجب غيرمعينى مثل روزه كفاره عمدا تا نزديك ظهر نيت نكند،اشكال ندارد بلكه اگر پيش از نيت تصميم داشته باشد كه روزه نگيرد يا ترديدداشته باشد كه بگيرد يا نه، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجامنداده باشد، و پيش از ظهر نيت كند، روزه او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر كافری پيش از ظهر ماه رمضان مسلمان شود و حتی از اذان صبح تا آن وقتكارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد نمی‌تواند روزه بگيرد و قضاهم ندارد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت كارى كهروزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، بايد نيت روزه كند و آن روز را روزهبگيرد، و چنانچه بعد از ظهر خوب شود، روزه آن روز بر او واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

روزى را كه انسان شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، واجب نيست روزهبگيرد و اگر بخواهد روزه بگيرد می‌تواند نيت روزه رمضان كند ولى اگر نيتروزه قضا و مانند آن بنمايد و چنانچه بعد معلوم شود ماه رمضان بوده، روزه‌یآن روز جزئی از روزه‌های ماه رمضان حساب می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزى را كه شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، به نيت روزه قضا ياروزه مستحبى و مانند آن روزه بگيرد و در بين روز بفهمد كه ماه رمضان است،بايد نيت روزه رمضان كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در روزه واجب معينى مثل روزه رمضان از نيت روزه گرفتن برگردد، روزه‌اشباطل است ولى چنانچه نيت كند كه چيزى را كه روزه را باطل می‌كند بجا آورد،در صورتى كه آن را انجام ندهد روزه‌اش باطل نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

در روزه مستحب و روزه واجبى كه وقت آن معين نيست مثل روزه كفاره، اگر قصدكند كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد، يا مردد شود كه به جا آورد يانه، چنانچه به جا نياورد و پيش از ظهر دوباره نيت روزه كند، روزه او صحيحاست.

 

 

برخی چيزهايى كه روزه را باطل می‌كند

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

نه چيز روزه را باطل می‌كند كه برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱- خوردن و آشاميدن
۲- دروغ بستن به خدا و پيغمبر(ص) و جانشينان پيغمبر(ع)
۳- رساندن غبار غليظ به حلق
۴- فرو بردن تمام سر در آب
۵- باقى ماندن بر جنابت و حيض تا اذان صبح
۶- اماله كردن با چيزهاى روان
۷- قى كردن

 

خوردن و آشاميدن:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‌دار عمدا چيزى بخورد يا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود، چه خوردن وآشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاك و شيرهدرخت، چه كم باشد يا زياد. حتى اگر مسواك را از دهان بيرون آورد و دوبارهبه دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل می‌شود مگر آنكه رطوبتمسواك در آب دهان طورى از بين برود كه رطوبت خارج به آن گفته نشود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر موقعى كه مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده بايد لقمه را از دهانبيرون آورد و چنانچه عمدا فرو برد روزه‌اش باطل است و به دستورى كه بعداگفته خواهد شد كفاره هم بر او واجب می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‌دار سهوا (غيرعمدی) چيزى بخورد يا بياشامد، روزه‌اش باطل نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

احتياط واجب آن است كه روزه‏دار از استعمال آمپولى كه به جاى غذا به كار مىرود خوددارى كند ولى تزريق آمپولى كه عضو را بى حس می‌كند يا به جاى دوااستعمال می‌شود اشكال ندارد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‏دار چيزى را كه لاى دندان مانده است عمدا فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه می‌خواهد روزه بگيرد، لازم نيست پيش از اذان دندانهايش را خلال كند،ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان مانده در روز فرو مى رود، چنانچه خلالنكند و چيزى از آن فرو رود روزه‌اش باطل می‌شود، بلكه اگر فرو هم نرود،بنابر احتياط واجب بايد قضاى آن روز را بگيرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

فرو بردن آب دهان، اگر چه به‌ واسطه‌ی خيال كردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمی‌كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه دار به قدرى تشنه شود كه بترسد از تشنگى بميرد، می‌تواند بهاندازه‌اى كه از مردن نجات پيدا كند آب بياشامد، ولى روزه او باطل می‌شود واگر ماه رمضان باشد بايد در بقيه روز از انجام دادن كارى كه روزه را باطلمی‌كند خوددارى نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

جويدن غذا براى بچه يا پرنده و چشيدن غذا و مانند اينها كه معمولا به حلقنمی‌رسد، اگر چه اتفاقا به حلق برسد روزه را باطل نمی‌كند ولى اگر انسان ازاول بداند كه به حلق مى رسد چنانچه فرو رود روزه‌اش باطل می‌شود و بايدقضاى آن را بگيرد و كفاره هم بر او واجب است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

انسان نمی‌تواند براى ضعف روزه را بخورد، ولى اگر ضعف او به قدرى است كه معمولا نمی‌شود آن را تحمل كرد خوردن روزه اشكال ندارد.

 

دروغ بستن به خدا و پيغمبر(ص):

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روز‏ه دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اينها، به خدا وپيغمبر(ص) و جانشينان آن حضرت(ع) عمدا نسبت دروغ بدهد اگر چه فورا بگويددروغ گفتم يا توبه كند روزه او باطل است و احتياط واجب آن است كه حضرتزهرا(سلام الله عليها) و ساير پيغمبران و جانشينان آنان هم در اين حكم فرقىندارند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر بخواهد خبرى را كه نمی‌داند راست است يا دروغ، نقل كند، بنابر احتياطواجب بايد از كسى كه آن خبر را گفته يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشتهشده، نقل نمايد ليكن اگر خودش هم خبر بدهد روزه‏اش باطل نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر چيزى را به اعتقاد اين كه راست است از قول خدا يا پيغمبر(ص) نقل كند و بعد بفهمد دروغ بوده، روزه اش باطل نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر بداند دروغ بستن به خدا و پيغمبر(ص) روزه را باطل می‌كند و چيزى را كهمی‌داند دروغ است به آنان نسبت دهد و بعدا بفهمد آن چه را كه گفته راست‏بوده، روزه اش صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمدا به خدا و پيغمبر(ص) و جانشينان پيغمبر(ع) نسبت دهد، روزه اش باطل می‌شود، ولى اگر از قول كسى كه آن دروغ را ساختهنقل كند، اشكال ندارد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر از روزه ‏دار بپرسند كه آيا پيغمبر(صلى الله عليه و آله و سلم) چنينمطلبى فرموده اند و او جايى كه در جواب بايد بگويد نه، عمدا بگويد بلى، ياجايى كه بايد بگويد بلى، عمدا بگويد نه، روزه اش باطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر از قول خدا يا پيغمبر(ص) حرف راستى را بگويد، بعد بگويد دروغ گفتم يادر شب دروغى را به آنان نسبت دهد و فرداى آن روز كه روزه می‌باشد بگويدآنچه ديشب گفتم راست است، روزه اش باطل می‌شود.

 

رساندن غبار غليظ به حلق:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

رساندن غبار غليظ به حلق روزه را باطل می‌كند، چه غبار چيزى باشد كه خوردنآن حلال است، مثل آرد، يا غبار چيزى باشد كه خوردن آن حرام است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر به واسطه باد، غبار غليظی پيدا شود و انسان با اين كه متوجه است مواظبت نكند و به حلق برسد، روزه اش باطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه دار مواظبت نكند و غبار يا بخار يا دود و مانند اينها داخل حلقشود، چنانچه يقين داشته كه به حلق نمی‌رسيده روزه‏اش صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر به واسطه باد، غبار غليظی پيدا شود و انسان با اين كه متوجه است مواظبت نكند و به حلق برسد، روزه اش باطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند يا بی‌اختيار غبار و مانند آن بهحلق او برسد روزه‏اش باطل نمی‌شود و چنانچه ممكن است بايد آن را بيرونآورد.

 

فرو بردن سر در آب:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‌دار عمدا تمام سر را در آب فرو ببرد، اگرچه باقى بدن او از آببيرون باشد، بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن روزه را بگيرد ولى اگر تمامبدن را آب بگيرد و مقدارى از سر بيرون باشد روزه او باطل نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر نصف سر را يك دفعه و نصف ديگر آن را دفعه ديگر در آب فرو برد روزه‏اش باطل نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر شك كند كه تمام سر زير آب رفته يا نه، روزه‏اش صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر سر زير آب برود ولى مقدارى از موها بيرون بماند روزه باطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

احتياط واجب آن است كه سر را در گلاب هم فرو نبرد ولى در آبهاى مضاف ديگر يا چيزهاى ديگر كه روان است، اشكال ندارد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‌دار بی‌اختيار در آب بيفتد و تمام سر او را آب بگيرد يا فراموش كند كه روزه است و سر در آب فرو برد، روزه او باطل نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر برحسب عادت، با افتادن در آب، سرش زير آب مى رود؛ چنانچه با توجه بهاين مطلب خود را در آب بيندازد و سرش زير آب برود روزه‏اش باطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر فراموش كند كه روزه است و سر را در آب فرو برد يا ديگرى به زور سر اورا در آب فرو برد، چنانچه در زير آب يادش بيايد كه روزه است يا آن كس دستخود را بردارد، بايد فورا سر را بيرون آورد و چنانچه بيرون نياورد، روزه‏اشباطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر فراموش كند كه روزه است و به نيت غسل سر را در آب فرو برد، روزه و غسل او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر بداند كه روزه است و عمدا براى غسل سر را در آب فرو برد، چنانچه روزهاو روزه واجبى باشد مثل روزه كفاره كه وقت معينى ندارد، غسل صحيح و روزهباطل می‌باشد ولى اگر مثل روزه‌ی نذری در روز معين واجب در زمان معين باشد،اگر با فرو بردن سر در آب قصد غسل كند روزه او باطل است و بنابر احتياطواجب غسل او هم باطل است، مگر آن كه در زير آب يا در حال خارج شدن از آبنيت غسل كند كه در اين صورت غسل او صحيح است و اما اگر روزه ماه رمضانباشد، هم غسل و هم روزه باطل است مگر آن كه در همان زير آب توبه نمايد و درحال خارج شدن از آب نيت غسل كند كه در اين صورت غسل او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر براى آنكه كسى را از غرق شدن نجات دهد، سر را در آب فرو برد، اگرچه نجات دادن او واجب باشد، روزه‏اش باطل است.

 

باقى ماندن بر جنابت و حيض تا اذان صبح:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر جنب عمداً، تا اذان صبح غسل نكند يا اگر وظيفه او تيمم است عمدا تيمم ننمايد، روزه‏اش باطل است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر كسى در غير از روزه‌های ماه رمضان و قضاى آن (از اقسام روزه هاى واجب ومستحب) عمداً تا اذان صبح غسل نكند و تيمّم هم ننمايد، روزه اش صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه جنب است و می‌خواهد روزه واجبى بگيرد كه مثل روزه‌ی رمضان وقت آنمعين است، چنانچه عمدا غسل نكند تا وقت تنگ شود، می‌تواند با تيمم روزهبگيرد و صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و بعد از يك روز يادش بيايد، بايدروزه آن روز را قضا نمايد و اگر بعد از چند روز يادش بيايد، بايد روزه هرچند روزى را كه يقين دارد جنب بوده قضا نمايد. مثلا اگر نمی‌داند سه روزجنب بوده يا چهار روز، بايد روزه سه روز را قضا كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و می‌داند كه اگر بخوابد تا صبح بيدارنمی‌شود، نبايد بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بيدار نشود روزه‏اش باطلاست و قضا و كفاره بر او واجب می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد براى غسل بيدار می‌شود، می‌تواند بخوابد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و می‌داند يا احتمال می‌دهد كه اگر بخوابدپيش از اذان صبح بيدار می‌شود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدارشدن غسل كند و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه‏اش صحيحاست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و می‌داند يا احتمال می‌دهد كه اگر بخوابدپيش از اذان صبح بيدار می‌شود، چنانچه غفلت داشته باشد كه بعد از بيدار شدنبايد غسل كند، در صورتى كه بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه‏اش صحيحاست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و می‌داند يا احتمال می‌دهد كه اگر بخوابدپيش از اذان صبح بيدار می‌شود، چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل كند، ياترديد داشته باشد كه غسل كند يا نه، در صورتى كه بخوابد و بيدار نشود،روزه‏اش باطل است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و بداند يا احتمال دهد كه اگردوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار می‌شود و تصميم هم داشته باشد كه بعداز بيدار شدن غسل كند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود بايدروزه‌ی آن روز را قضا كند و همچنين است اگر از خواب دوم بيدار شود و براىمرتبه سوم بخوابد، كفاره بر او واجب نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

خوابى را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب كرد، بلكه اگراز آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‏دار در روز محتلم شود، واجب نيست فورا غسل كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، اگرچه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه می‌خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روى عمد نباشد، روزه او باطل است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد اگر بعد از اذان صبح بيدار شود وببيند محتلم شده و بداند پيش از اذان محتلم شده است، چنانچه وقت قضاى روزهتنگ است ـ مثلا پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان ماندهاست ـ بايد بنا بر احتياط واجب، هم آن روز را روزه بگيرد و هم بعد ازرمضان آن را قضا كند و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست، بايد روز ديگر روزهبگيرد و روزه آن روز صحيح نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در روزه واجبى غير روزه رمضان و قضاى آن، تا اذان صبح جنب بماند، روزه‌اش صحيح است، چه وقت آن معين باشد و چه نباشد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض پاك شود و عمدا غسل نكند يا اگر وظيفه او تيمم است تيمم نكند، روزه اش باطل است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض پاك شود و براى غسل وقت نداشته باشد، چنانچهبخواهد روزه ماه رمضان يا قضاى آن را بگيرد، بايد تيمم نمايد و روزه‏اشصحيح است، و اگر بخواهد روزه مستحب يا روزه واجب مثل روزه كفاره و روزهنذرى بگيرد، اگرچه بدون تيمم هم روزه‏اش صحيح است، ولى احتياط مستحب آن استكه تيمم كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر زن نزديك اذان صبح از حيض پاك شود و براى هيچ كدام از غسل و تيمم وقتنداشته باشد، يا بعد از اذان بفهمد كه پيش از اذان پاك شده، روزه او صحيحاست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض پاك شود يا در بين روز خون حيض ببيند، اگر چه نزديك مغرب باشد، روزه او باطل است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر زن غسل حيض را فراموش كند و بعد از يك روز يا چند روز يادش بيايد، روزه‏هايى كه گرفته صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض پاك شود ودر غسل كردن كوتاهىكند و تا اذان غسل نكند و در تنگى وقت تيمم هم نكند، روزه‏اش باطل است. ولىچنانچه كوتاهى نكند، مثلا منتظر باشد كه حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبهبخوابد و تا اذان غسل نكند، در صورتى كه تيمم كند روزه او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر زنى كه در حال استحاضه است، غسلهاى خود را به تفصيلى كه در احكام استحاضه گفته شده به جا آورد، روزه او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه مس ميت كرده، يعنى جايى از بدن خود را به بدن ميت رسانده می‌تواندبدون غسل مس ميت روزه بگيرد و اگر در حال روزه هم ميت را مس نمايد، روزه اوباطل نمی‌شود.

 

اماله كردن:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اماله كردن با چيز روان اگرچه از روى ناچارى و براى معالجه باشد، روزه راباطل می‌كند، ولى استعمال شيافهايى كه براى معالجه است اشكال ندارد واحتياط واجب آن است كه از استعمال شيافهايى كه براى كيف كردن است، مثل شيافمورد استفاده برای تغذيه، خوددارى نمايند.

 

قي كردن:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

هرگاه روزه‏دار عمدا قى كند - اگر چه به واسطه مرض و مانند آن ناچار باشد - روزه‏اش باطل می‌شود، ولى اگر سهوا يا بی‌اختيار قى كند، اشكال ندارد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در شب چيزى بخورد كه می‌داند به واسطه خوردن آن در روز بی‌اختيار قى می‌كند، احتياط واجب آن است كه روزه آن روز را قضا نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‏دار بتواند از قى كردن خوددارى كند، چنانچه براى او ضرر و مشقت نداشته باشد، بايد خوددارى نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر سهوا چيزى را فرو ببرد و پيش از رسيدن به شكم يادش بيايد كه روزه است،چنانچه به قدرى پايين رفته باشد كه اگر آن را داخل شكم كند خوردننمی‌گويند، لازم نيست آن را بيرون آورد و روزه او صحيح است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر يقين داشته باشد كه به واسطه آروغ زدن چيزى از گلو بيرون می‌آيد، نبايد عمدا آروغ بزند، ولى اگر يقين نداشته باشد اشكال ندارد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر آروغ بزند و بدون اختيار چيزى در گلو يا دهانش بيايد، بايد آن را بيرون بريزد و اگر بى‌اختيار فرو رود، روزه‏اش صحيح است.

 

احكام چيزهايى كه روزه را باطل می‌كند:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر انسان عمدا و از روى اختيار كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد،روزه او باطل می‌شود و چنانچه از روى عمد نباشد اشكال ندارد، ولى جنب اگربخوابد و به تفصيلى كه در مساله گفته شد تا اذان صبح غسل نكند، روزه اوباطل است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‏دار سهوا يكى از كارهايى كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد و بهخيال اين كه روزه‏اش باطل شده، عمدا دوباره يكى از آنها را بجا آورد، روزهاو باطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر چيزى به زور در گلوى روزه‌دار بريزند يا سر او را به زور در آب فروببرند، روزه او باطل نمی‌شود، ولى اگر مجبورش كنند كه روزه خود را باطل كندمثلا به او بگويند اگر غذا نخورى ضرر مالى يا جانى به تو مى زنيم و خودشبراى جلوگيرى از ضرر، چيزى بخورد، روزه او باطل می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

روزه‌دار نبايد جايى برود كه می‌داند چيزى در گلويش می‌ريزند يا مجبورشمی‌كنند كه خودش روزه خود را باطل كند، اما اگر قصد رفتن كند و نرود يا بعداز رفتن چيزى به خوردش ندهند، روزه او صحيح است و چنانچه از روى ناچارىكارى كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد، روزه او باطل می‌شود ولى اگرچيزىدر گلويش بريزند، باطل شدن روزه او محل اشكال است.

 

آنچه براى روزه‌دار مكروه است:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

برخی چيزهایی كه براى روزه دار مكروه است:
ريختن دارو به چشم و سرمه كشيدن، در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد؛
انجام دادن هركارى كه مانند خون گرفتن و حمّام رفتن، باعث ضعف مى شود؛
بوكردن گياهان معطر؛
نشستن زن در آب؛
استعمال شياف؛
خيس كردن لباسى كه در بدن دارد؛
كشيدن دندان و هركارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد؛
مسواك كردن با چوب تَر؛

 

جاهايى كه قضا و كفاره واجب است:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در روزه ماه رمضان عمدا قى كند يا در شب جنب شود و به تفصيلى كه دربالا گفته شد سه مرتبه بيدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود، فقطبايد قضاى آن روز را بگيرد و چنانچه عمدا اماله كند يا سر زير آب ببرد،بنابراحتياط واجب بايد كفاره هم بدهد، ولى اگر كار ديگرى كه روزه را باطلمی‌كند عمدا انجام دهد، در صورتى كه می‌دانسته آن كار روزه را باطل می‌كند،قضا و كفاره براو واجب می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر به واسطه‌ی ندانستن مساله و احكام، كارى انجام دهد كه روزه را باطلمی‌كند، چنانچه می‌توانسته مساله را ياد بگيرد، بنابر احتياط واجب كفاره براو ثابت می‌شود، و اگر نمی‌توانسته مساله را ياد بگيرد يا اصلا ملتفتمساله نبوده يا يقين داشته كه فلان چيز روزه را باطل نمی‌كند، كفاره بر اوواجب نيست.

 

كفاره روزه:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه كفاره روزه رمضان بر او واجب است، بايد يك بنده آزاد كند يا بهدستورى كه در پايين گفته می‌شود، دو ماه روزه بگيرد يا شصت فقير را سير كنديا به هر كدام، يك مد كه تقريبا ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و ماننداينها بدهد، و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد، هر چند مد كه می‌تواند بهفقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد بايد استغفار كند، اگر چه مثلا يكمرتبه بگويد: "استغفرالله"، و احتياط واجب در فرض اخير آن است كه هر وقتبتواند، كفاره را بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه می‌خواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد، بايد سى و يك روز آن راپى در پى بگيرد، و اگر بقيه آن پى در پى نباشد، اشكال ندارد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه می‌خواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد، نبايد موقعى شروع كندكه در بين سى و يك روز، روزى باشد كه مانند عيد قربان روزه آن حرام است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه بايد پى در پى روزه بگيرد، اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزهنگيرد، يا وقتى شروع كند كه در بين آن به روزى برسد كه روزه آن واجب است،مثلا به روزى برسد كه نذر كرده آن روز را روزه بگيرد، بايد روزه‏ها را ازسر بگيرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در بين روزهايى كه بايد پى در پى روزه بگيرد، عذرى مثل حيض يا سفرى كهدر رفتن آن مجبور است، براى او پيش آيد، بعد از برطرف شدن عذر واجب نيستروزه‌ها را از سر بگيرد، بلكه بقيه را بعد از برطرف شدن عذر به جا می‌آورد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر به چيز حرامى روزه خود را باطل كند، چه آن چيز اصلا حرام باشد مثل شرابو زنا يا به جهتى حرام شده باشد، بنا بر احتياط كفاره جمع بر او واجبمی‌شود، يعنى بايد يك بنده آزاد كند و دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سيركند يا به هر كدام آنها يك مد كه تقريبا ده سير است گندم يا جو يا نان ومانند اينها بدهد، و چنانچه هر سه برايش ممكن نباشد، هر كدام آنها را كهممكن است بايد انجام دهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‌دار دروغى را به خدا و پيغمبر(صلى الله عليه و آله و سلم) نسبتدهد، كفاره جمع كه تفصيل آن در بالا گفته شد، بنابر احتياطبر او واجبمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‌دار در يك روز ماه رمضان چند مرتبه كار ديگرى غير از جماع كه روزهرا باطل می‌كند انجام دهد، براى همه آنها يك كفاره كافى است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‌دار كارى كه حلال است و روزه را باطل می‌كند، انجام دهد، مثلا آببياشامد و بعد كار ديگرى كه حرام است و روزه را باطل می‌كند انجام دهد،مثلا غذاى حرامى بخورد يك كفاره كافى است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‌دار آروغ بزند و چيزى در دهانش بيايد، چنانچه عمدا آن را فروببرد، روزه‏اش باطل است و بايد قضاى آن را بگيرد و كفاره هم بر او واجبمی‌شود، و اگر خوردن آن چيز حرام باشد، مثلا موقع آروغ زدن خون يا غذايى كهاز صورت غذا بودن خارج شده به دهان او بيايد و عمدا آن را فرو برد، بايدقضاى آن روزه را بگيرد و بنابراحتياط كفاره جمع هم بر او واجب می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر نذر كند كه روز معينى را روزه بگيرد، چنانچه در آن روز عمدا روزه خودرا باطل كند، بايد يك بنده آزاد نمايد، يا دو ماه پى در پى روزه بگيرد يابه شصت فقير طعام دهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر به گفته كسى كه می‌گويد مغرب شده افطار كند، و بعد بفهمد مغرب نبودهاست، قضا و كفاره بر او واجب می‌شود. ولى اگر خبر دهنده عادل بوده، فقطقضاى آن روزه واجب است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه عمدا روزه خود را باطل كرده، اگر بعد از ظهر مسافرت كند، يا پيش ازظهر براى فرار از كفاره سفر نمايد، كفاره از او ساقط نمی‌شود، بلكه اگر قبلاز ظهر مسافرتى براى او پيش آمد كند، بنابر احتياط كفاره بر او واجب است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر كسی عمدا روزه خود را باطل كند و بعد عذرى مانند حيض يا مرض براى او پيدا شود، كفاره بر او واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر يقين كند كه روز اول ماه رمضان است و عمدا روزه خود را باطل كند، بعد معلوم شود كه آخر شعبان بوده، كفاره بر او واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر انسان شك كند كه آخر رمضان است يا اول شوال و عمدا روزه خود را باطل كند، بعد معلوم شود اول شوال بوده، كفاره بر او واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

انسان نبايد در بجا آوردن كفاره كوتاهى كند، ولى لازم نيست فورا آن را انجام دهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر كفاره بر انسان واجب شود و چند سال آن را بجا نياورد، چيزى بر آن اضافه نمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه بايد براى كفاره يك روز شصت فقير را طعام بدهد، اگر به شصت فقيردسترسى دارد، نبايد به هر كدام از آنها بيشتر از يك مد كه تقريبا ده سيراست طعام بدهد، يا يك فقير را بيشتر از يك مرتبه سير نمايد، ولى چنانچهانسان اطمينان داشته باشد كه فقير طعام را به عيالات خود می‌دهد يا به آنهامی‌خوراند، می‌تواند براى هر يك از عيالات فقير اگرچه صغير باشند يك مد بهآن فقير بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه قضاى روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمدا كارى كه روزه راباطل می‌كند انجام دهد، بايد به ده فقير هر كدام يك مد كه تقريبا ده سيراست طعام بدهد، و اگر نمی‌تواند بنابر احتياط واجب بايد سه روز پى در پىروزه بگيرد.

 

جاهايى كه فقط قضاى روزه واجب است:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

در چند صورت فقط قضاى روزه بر انسان واجب است و كفاره واجب نيست:
اول: آنكه روزه‌دار در روز ماه رمضان عمدا قى كند.
دوم: آنكه در شب ماه رمضان جنب باشد و به تفصيلى كه در بالا گفته شد تا اذان صبح از خواب سوم بيدار نشود.
سوم: عملى كه روزه را باطل مى كند بجا نياورد، ولى نيت روزه نكند يا ريا كند يا قصد كند كه روزه نباشد.
چهارم: آنكه در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش كند و با حال جنابت يك روز يا چند روز روزه بگيرد.
پنجم: آنكه در ماه رمضان بدون اين كه تحقيق كند صبح شده يا نه، كارى كهروزه را باطل مى كند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده و نيز اگر بعد ازتحقيق با اين كه گمان دارد صبح شده، كارى كه روزه را باطل مى كند انجام دهدبعد معلوم شود صبح بوده قضاى آن روزه بر او واجب است. ولى اگر بعد ازتحقيق گمان يا يقين كند كه صبح شده و چيزى بخورد، و بعد معلوم شود صبحبوده، قضا واجب نيست، بلكه اگر بعد از تحقيق شك كند كه صبح شده يا نه وكارى كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد بعد معلوم شود صبح بوده، قضا واجبنيست.
ششم: آنكه كسى بگويد صبح نشده و انسان به گفته او كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام هد، بعد معلوم شود صبح بوده است.
هفتم: آنكه كسى بگويد صبح شده و انسان به گفته او يقين نكند، يا خيال كندشوخى می‌كند و كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد، بعد معلوم شود صبحبوده است.
هشتم: آنكه به گفته كس ديگر كه عادل باشد افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است.
نهم: آنكه در هواى صاف به واسطه تاريكى يقين كند كه مغرب شده و افطار كند،بعد معلوم شود مغرب نبوده است ولى اگر در هواى ابر به گمان اين كه مغرب شدهافطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نيست.
دهم: آنكه براى خنك شدن يا بى جهت مضمضه كند، يعنى آب در دهان بگرداند وبی‌اختيار فرو رود، ولى اگر فراموش كند كه روزه است و آب را فرو دهد، يابراى وضو مضمضه كند و بی‌اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر غير آب چيز ديگرى را در دهان ببرد و بی‌اختيار فرو رود، يا آب داخل بينى كند و بی‌اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

مضمضه زياد براى روزه‏دار مكروه است، و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است‏سه مرتبه آب دهان را بيرون بريزد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر انسان بداند كه به واسطه مضمضه، بی‌اختيار يا از روى فراموشى آب وارد گلويش می‌شود، نبايد مضمضه كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در ماه رمضان بعد از تحقيق يقين كند كه صبح نشده و كارى كه روزه راباطل می‌كند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده، قضا لازم نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر انسان شك كند كه مغرب شده يا نه، نمی‌تواند افطار كند، ولى اگر شك كندكه صبح شده يا نه، پيش از تحقيق هم می‌تواند كارى كه روزه را باطل می‌كندانجام دهد.

 

احكام روزه قضا:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر كافر مسلمان شود، واجب نيست روزه‏هاى وقتى را كه كافر بوده قضا نمايد،ولى اگر مسلمانى كافر شود و دوباره مسلمان گردد، روزه‏هاى وقتى را كه كافربوده بايد قضا نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

روزه‏اى كه از انسان به واسطه مستى فوت شده بايد قضا نمايد، اگرچه چيزى راكه به واسطه آن مست‏شده براى معالجه خورده باشد، بلكه اگر نيت روزه كرده ومست‏شده و در حال مستى روزه را ادامه داده تا از مستى خارج شده باشد، بنابر احتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام كند و بعدا قضا نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر براى عذرى چند روز روزه نگيرد و بعد شك كند كه چه وقت عذر او برطرفشده، می‌تواند مقدار كمتر را كه احتمال می‌دهد روزه نگرفته قضا نمايد، مثلاكسى كه پيش از ماه رمضان مسافرت كرده و نمی‌داند پنجم رمضان از سفر برگشتهيا ششم، می‌تواند پنج روز روزه بگيرد. و نيز كسى هم كه نمی‌داند چه وقتعذر برايش پيدا شده، می‌تواند مقدار كمتر را قضا نمايد، مثلا اگر در آخرهاىماه رمضان مسافرت كند و بعد از رمضان برگردد و نداند كه بيست و پنجم رمضانمسافرت كرده يا بيست‏و ششم، می‌تواند مقدار كمتر يعنى پنج روز را قضا كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اول بگيردمانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلا پنج روز از رمضانآخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اول، قضاىرمضان آخر را بگيرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر قضاى روزه چند رمضان بر او واجب باشد، و در نيت معين نكند روزه‏اى را كه می‌گيرد قضاى كدام رمضان است، قضاى سال اول حساب می‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه قضاى روزه رمضان را گرفته، اگر وقت قضاى روزه او تنگ نباشد، می‌تواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر قضاى روزه ماه رمضان شخص ديگرى را گرفته باشد، مى تواند بعد از ظهر روزه را باطل كند، اگرچه احتياط آن است كه باطل نكند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر به واسطه مرض يا حيض، روزه رمضان را نگيرد و پيش از تمام شدن رمضانبميرد، لازم نيست روزه‏هايى را كه نگرفته، براى او قضا كنند، اگر چه مستحباست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر به واسطه مرضى روزه رمضان را نگيرد و مرض او تا رمضان سال بعد طولبكشد، قضاى روزه‏هايى را كه نگرفته بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يكمدكه تقريبا ده سير است طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقيربدهد. ولى اگر به واسطه عذر ديگرى، مثلا براى مسافرت روزه نگرفته باشد وعذر او تا رمضان بعد باقى بماند، روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا كند واحتياط مستحب آن است كه براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر به واسطه مرضى روزه رمضان را نگيرد و بعد از رمضان مرض او برطرف شودولى عذر ديگرى پيدا كند كه نتواند تا رمضان بعد قضاى روزه را بگيرد، بايدروزه‏هايى را كه نگرفته، قضا نمايد. و نيز اگر در ماه رمضان غير مرض، عذرديگرى داشته باشد و بعد از رمضان آن عذر برطرف شود و تا رمضان سال بعد بهواسطه مرض نتواند روزه بگيرد، روزه‏هايى را كه نگرفته، بايد قضا كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از رمضان عذر او برطرفشود و تا رمضان آينده عمدا قضاى روزه را نگيرد، بايد روزه را قضا كند وبراى هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها هم به فقير بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در قضاى روزه كوتاهى كند تا وقت تنگ شود و در تنگى وقت عذرى پيدا كند،بايد قضا را بگيرد و براى هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها به فقيربدهد، بلكه اگر موقعى كه عذر دارد، تصميم داشته باشد كه بعد از برطرف شدنعذر روزه‌هاى خود را قضا كند، و پيش از آن كه قضا نمايد در تنگى وقت عذرپيدا كند، بايد قضاى آن را بگيرد، و احتياط واجب آن است كه براى هر روز هميك مد غذا به فقير بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر مرض انسان چند سال طول بكشد، بعد از آن كه خوب شد اگر تا رمضان آيندهبه مقدار قضا وقت داشته باشد، بايد قضاى رمضان آخر را بگيرد و براى هر روزاز سالهاى پيش يك مد كه تقريبا ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و ماننداينها به فقير بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد، می‌تواند كفاره چند روز را به يك فقير بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر قضاى روزه رمضان را چند سال تاخير بيندازد، بايد قضا را بگيرد و براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه رمضان را عمدا نگيرد، بايد قضاى آن را به جا آورد و براى هر روزدو ماه روزه بگيرد يا به شصت فقير طعام بدهد، يا يك بنده آزاد كند و چنانچهتا رمضان آينده قضاى آن روزه را به جا نياورد، براى هر روز نيز دادن يك مدطعام لازم است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه رمضان را عمدا نگيرد و در روز كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد، يك كفاره كافى است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

بعد از مرگ پدر، پسر بزرگتر بايد قضاى نماز و روزه او را به تفصيلى كه دررساله گفته شده بجا آورد، ولى قضاى روزه مادر بر پسر واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر پدر غير از روزه رمضان، روزه واجب ديگرى را مانند روزه نذر نگرفته باشد، بايد پسر بزرگتر قضا نمايد.

 

احكام روزه مسافر:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزهبگيرد و مسافرى كه نمازش را تمام می‌خواند، مثل كسى كه شغلش مسافرت يا سفراو سفر معصيت است، بايد در سفر روزه بگيرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر غير روزه رمضان روزه معين ديگرى بر انسان واجب باشد، بنابراحتياط واجبنبايد در آن روز مسافرت كند و اگر در سفر باشد، بايد قصد كند كه ده روز درجايى بماند و آن روز را روزه بگيرد، ولى اگر نذر كرده باشد روز معينى راروزه بگيرد، می‌تواند در آن روز مسافرت نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معين نكند، نمی‌تواند آن را در سفر بجاآورد ولى چنانچه نذر كند كه روز معينى را در سفر روزه بگيرد، بايد آن رادر سفر بجا آورد و نيز اگر نذر كند روز معينى را چه مسافر باشد يا نباشدروزه بگيرد، بايد آن روز را اگرچه مسافر باشد روزه بگيرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

مسافر می‌تواند براى خواستن حاجت، سه روز در مدينه طيبه روزه مستحبى بگيرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه نمی‌داند روزه مسافر باطل است، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روزمساله را بفهمد، روزه‏اش باطل می‌شود و اگر تا مغرب نفهمد، روزه‏اش صحيحاست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر فراموش كند كه مسافر است يا فراموش كند كه روزه مسافر باطل می‌باشد و در سفر روزه بگيرد، روزه او باطل است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر روزه‏دار بعد از ظهر مسافرت نمايد، بايد روزه خود را تمام كند، و اگرپيش از ظهر مسافرت كند، وقتى به حد ترخص برسد، يعنى به جايى برسد كه ديوارشهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود، بايد روزه خود را باطل كند و اگرپيش از آن روزه را باطل كند، بنابر احتياط كفاره نيز بر او واجب است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر مسافر پيش از ظهر به وطنش برسد، يا به جايى برسد كه می‌خواهد ده روز درآن جا بماند، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده، بايد آنروز را روزه بگيرد، و اگر انجام داده روزه آن روز بر او واجب نيست.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر مسافر بعد از ظهر به وطنش برسد، يا به جايى برسد كه می‌خواهد ده روز در آن جا بماند، نبايد آن روز را روزه بگيرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

مسافر و كسى كه از روزه گرفتن عذر دارد، مكروه است در روز ماه رمضان در خوردن و آشاميدن كاملا خود را سير كند.

 

كسانى كه روزه بر آنها واجب نيست:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه به واسطه پيرى نمی‌تواند روزه بگيرد، يا براى او مشقت دارد، روزه براو واجب نيست ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يك مد كه تقريبا ده سيراست گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه به واسطه پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزهبگيرد، بنابر احتياط واجب بايد قضاى روزهايى را كه نگرفته بجا آورد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه می‌شود و نمی‌تواند تشنگى را تحمل كند يابراى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست ولى در صورت دوم بايد براى هرروز يك مد گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد و احتياط واجب آن است كهبيشتر از مقدارى كه ناچار است آب نياشامد و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد،بنابر احتياط واجب بايد روزه‏هايى را كه نگرفته قضا نمايد.

 

راه ثابت شدن اول ماه:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اول ماه به چند چيز ثابت می‌شود:
اول: آنكه خود انسان ماه را ببيند.
دوم: عده‏اى كه از گفته آنان يقين پيدا می‌شود بگويند ماه را ديده‏ايم و همچنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين پيدا شود.
سوم: دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده‏ايم، ولى اگر صفت ماه را برخلاف يكديگر بگويند، يا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل اين كه بگويند داخلدايره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمی‌شود. اما اگر در تشخيص بعضىخصوصيات اختلاف داشته باشند، مثل آن كه يكى بگويد ماه بلند بود و ديگرىبگويد نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت می‌شود.
چهارم: سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابتمی‌شود، و سى روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه شوال ثابتمی‌شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اول ماه با پيشگويى منجمين ثابت نمی‌شود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن، دليل نمی‌شود كه شب پيش، شب اول ماه بوده است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر اول ماه رمضان براى كسى ثابت نشود و روزه نگيرد، چنانچه دو مرد عادلبگويند كه شب پيش ماه را ديده‏ايم، بايد روزه آن روز را قضا نمايد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر در شهرى اول ماه ثابت شود، براى مردم شهر ديگر فايده ندارد، مگر آن دوشهر با هم نزديك باشند، يا انسان بداند كه افق آنها يكى است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اول ماه به تلگراف ثابت نمی‌شود، مگر دو شهرى كه از يكى به ديگرى تلگرافكرده‏اند نزديك يا هم افق باشند و انسان بداند تلگراف از روى شهادت دو مردعادل بوده است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

روزى را كه انسان نمی‌داند آخر رمضان است يا اول شوال، بايد روزه بگيرد ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر زندانى نتواند به ماه رمضان يقين كند بايد به گمان عمل نمايد و اگر آنهم ممكن نباشد، هر ماهى را كه روزه بگيرد صحيح است و بنابراحتياط واجب بايدبعد از گذشتن يازده ماه از ماهى كه روزه گرفته، دوباره يك ماه روزه بگيردولى اگر بعد گمان پيدا كرد، بايد به آن عمل نمايد.

 

روزه‌هاى حرام و مكروه:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

روزه عيد فطر و قربان حرام است و نيز روزى را كه انسان نمی‌داند آخر شعباناست يا اول رمضان، اگر به نيت اول رمضان روزه بگيرد، حرام می‌باشد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

روزه مستحبى اولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر يا جد شود، جايز نيست، بلكهاگر اسباب اذيت آنان نشود، ولى او را از گرفتن روزه مستحبى جلوگيرى كنند،احتياط واجب آن است كه روزه نگيرد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر پسر بدون اجازه پدر روزه مستحبى بگيرد و در بين روز پدر او را نهى كند، بايد افطار كند.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه می‌داند روزه براى او ضرر ندارد، اگرچه دكتر بگويد ضرر دارد بايدروزه بگيرد و كسى كه يقين يا گمان دارد كه روزه برايش ضرر دارد اگرچه دكتربگويد ضرر ندارد بايد روزه نگيرد و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست، مگر آن كهبه قصد قربت بگيرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد و از آن احتمال ترس براى اوپيدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نبايد روزه بگيرد و اگرروزه بگيرد صحيح نيست، مگر آن كه به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شودضرر نداشته.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

كسى كه عقيده‏اش اين است كه روزه براى او ضرر ندارد، اگر روزه بگيرد و بعداز مغرب بفهمد روزه براى او ضرر داشته، بايد قضاى آن را بجا آورد.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

غير از روزه‏هايى كه گفته شد، روزه‏هاى حرام ديگرى هم هست كه در كتابهاى مفصل گفته شده است.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

روزه روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان مكروه است.

 

روزه‌هاى مستحب:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

روزه تمام روزهاى سال غير از روزه‌هاى حرام و مكروه كه گفته شد مستحب است وبراى بعضى از روزها بيشتر سفارش شده است كه از آن جمله است:
1-
پنجشنبه اول و پنجشنبه آخر هر ماه، و چهارشنبه اولى كه بعد از روز دهمماه است و اگر كسى اينها را بجا نياورد مستحب است قضا نمايد و چنانچه اصلانتواند روزه بگيرد مستحب است براى هر روز يك مد طعام يا 6/12 نخود نقره بهفقير بدهد.
2-
سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه.
3-
تمام ماه رجب و شعبان و بعضى از اين دو ماه اگر چه يك روز باشد.
4-
روز عيد نوروز، روز بيست و پنجم و بيست و نهم ذی‌قعده، روز اول تا روزنهم ذی‌حجه، روز عرفه ولى اگر بواسطه ضعف روزه، نتواند دعاهاى روز عرفه رابخواند، روزه آن روز مكروه است، عيد سعيد غدير،18 ذی‌حجه، روز اول و سوممحرم، ميلاد مسعود پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم، 17 ربيع الاولروز مبعث ‏حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم، 27 رجب و اگر كسىروزه مستحبى بگيرد واجب نيست آن را به آخر برساند بلكه اگر برادر مؤمنش اورا به غذا دعوت كند، مستحب است دعوت او را قبول كند و در بين روز افطارنمايد.

 

مواردى كه مستحب است انسان از كارهايى كه روزه را باطل می‌كند خوددارى نمايد:

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

براى شش نفر مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نيستند از كارهاى كه روزه را باطل می‌كند خودارى نمايند:
اول: مسافرى كه در سفر، كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام داده باشد و پيشاز ظهر به وطنش يا به جايى كه می‌خواهد ده روز بماند، برسد.
دوم: مسافرى كه بعد از ظهر به وطنش يا به جايى كه می‌خواهد ده روز در آن جا بماند برسد.
سوم: مريضى كه پيش از ظهر خوب شود و كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام داده باشد.
چهارم: مريضى كه بعد از ظهر خوب شود.
پنجم: زنى كه در بين روز از خون حيض پاك شود.
ششم: كافرى كه در روز ماه رمضان مسلمان شود.

http://www.roshd.ir/roshd/portals/main/ballgreen.gif

مستحب است روزه‏دار نماز مغرب و عشا را پيش از افطار كردن بخواند ولى اگركسى منتظر اوست يا ميل زيادى به غذا دارد كه نمی‌تواند با حضور قلب نمازبخواند بهتر است اول افطار كند ولى به قدرى كه ممكن است نماز را در وقتفضيلت آن بجا آورد.

 


امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 20

درباره : احکام(آرش نقیبی) , روزه ,

نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید
برچسب ها : احکام*روزه*ماه*رمضان , مسجد , سیدالشهدا , سیدشهدا ,

مطالب مرتبط
احكام نماز جماعت و فضيلت نماز جماعت
احکام روزه 1

تاریخ : دوشنبه 09 تير 1393 نویسنده : محمدرضا کریمی l بازدید : 25

ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


مطالب گذشته
» سخن صوتی آنلاین رهبر(پیام ولایت) »» پنجشنبه 12 تیر 1393
» ماه مبارک رمضان »» یکشنبه 08 تیر 1393
» وصیت نامه شهدا »» یکشنبه 15 تیر 1393
» جغله های جهاد »» یکشنبه 15 تیر 1393
» دانلود سرود خوانده شده در مسجد »» جمعه 13 تیر 1393
» دهه تکریم و غباررویی مساجد +تصاویر »» جمعه 13 تیر 1393
» دانلود اذان محمد اریکه(استاد اذان و مداحی شهرستان رباط کریم)+اذان راغب مصطفی غلوش + تصاویر »» جمعه 13 تیر 1393
» شهدا »» جمعه 13 تیر 1393
» شرح حدیث اخلاق= تلاوت قرآن »» جمعه 13 تیر 1393
» شرح حدیث صبر(امام خامنه ای) »» جمعه 13 تیر 1393
آمار کاربران

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
خبرنامه
برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود

نظر سنجي
نظر تو در مورد فعالیت های مسجد چیه؟








تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به مســــــجــد ســـیدالشــــــهـــــــدا مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

مســــــجــد ســـیدالشــــــهـــــــدا